De Zippo-auto
De Zippo-auto
Zippo auto bij Zippo/Case Museum
Zippo auto bij Zippo/Case Museum
Zippo auto bij Niagara Falls
De Zippo Auto
De uitvinder van de Zippo-aansteker en oprichter van de Zippo Manufacturing Company, George G. Blaisdell, hield net zoveel van auto's als van zijn wereldberoemde windbestendige aansteker. Als jongeman was dhr. Blaisdell onder de indruk van een optocht "productmobielen": ongelofelijke voertuigen die leken op de producten die ze vertegenwoordigden. Na het grote succes van Zippo na de Tweede Wereldoorlog, kwam hij op het idee om zijn eigen "productmobiel" te ontwerpen met de iconische Zippo-aansteker.
Op 16 juni 1947 kocht Zippo een Chrysler Saratoga uit 1947 voor 2.048 dollar. Blaisdell stelde zich een auto voor die er net zoals een Zippo-aansteker uitzag. Het ontwerp van het voertuig liet hij over aan Gardner Display uit Pittsburgh; een Chrysler Saragota uit 1947 met twee meer dan levensgrote aanstekers die uit het dak staken, compleet met verwijderbare neonvlammen. De deksel van de aansteker wordt gesloten bij het rijden. Het woord Zippo is aan de zijkant geschilderd in 24-karaat goud. De totale kosten voor het ombouwen van het voertuig in twee hoge, windbestendige aanstekers, kwamen neer op 25.000 dollar. Eind jaren '40 en begin jaren '50 reisde de Zippo-auto naar alle 48 aangrenzende staten en nam deze deel aan speciale evenementen, beurzen, jaarmarkten en toonaangevende optochten. Helaas had de Zippo-auto regelmatig lekke banden wegens het gewicht van het aangepaste chassis. De auto werd voor reparatie naar een autohandelaar in Pittsburgh, Pennsylvania gebracht maar vanwege de vermoedelijke kosten om de problemen op te lossen, is het project voor onbepaalde tijd opgeschort. De auto bleef bij de dealer en wachtte op zijn lot.
Begin jaren '70 ging dhr. Blaisdell terug naar Pittsburgh om de auto op te halen, maar helaas was het autobedrijf gesloten en was er geen spoor te vinden van de Zippo-auto. Tot op vandaag de dag blijft het lot van de oorspronkelijke Zippo-auto een raadsel.
In 1996 kocht Zippo een grijze Chrysler New Yorker uit 1947 en begon met de restauratie van een andere Zippo-auto die erg lijkt op het origineel, en met extra functies. Achttien maanden later was de transformatie compleet voor een totaal van 250.000 dollar. In 1998 ging de Zippo-auto weer de weg op en reisde hij door het hele land. De Zippo-auto neemt nu deel aan optochten, door het bedrijf gesponsorde evenementen, beurzen en meer.
De Zippo-auto blijft een klassieke boodschap van stijl, kwaliteit en betrouwbaarheid verspreiden terwijl hij van kust tot kust door de Verenigde Staten reist. Als de Zippo-auto niet onderweg is, kun je deze vinden in het Zippo/Case Museum in Bradford, Pennsylvania.
FUN FACTS:
- De "nieuwe" Zippo-auto werd op 10 mei 1998 geleverd en werd op 16 juli gepresenteerd op de internationale Zippo/Case-ruilbeurs.
- De auto had bij aankoop in 1996 ongeveer 180.000 mijl op de teller.
- Er waren 11 chauffeurs van Zippo-autos.
- De Zippo-auto heeft talloze beroemde bezienswaardigheden bezocht, waaronder Mount Rushmore, St. Louis Arch, The Alamo, The Grand Canyon, Hover Dam, Las Vegas Strip, Niagara Falls, het Hollywood Sign en Bourbon Street in New Orleans.
Features vom Zippo Auto:
- Verwijderbare dubbele vlammen van 5 feet, van glasvezel
- 17 inch wiel van vuursteen
- Op maat gemaakte stalen cabine (5 x 6 feet)
- Elektrische ramen
- Handmatige deksel met vering
- 250 pk, 350 kubieke inch Chevrolet Smalblock V8-motor
- 12 volt elektrisch systeem
- 24-karaats vergulde letters
- Toegangsdeuren zonder sleutel
- Zwaar veersysteem
- Nieuwe verchroomde grill en bumpers
- Lengte: 17 feet. 11 inch.
- Gewicht: 4.920 pond
- Hoogte: gesloten aanstekers - 8 ft. | open aanstekers: 12 ft.